czwartek, 24 marca 2011

O tak !

Dzisiaj przedstawiam wam notkę nie koniecznie naukową. Byłam dzisiaj na konkursie recytatorskim i dlatego mam dobry humor ;) Chcę opowiedzieć trochę o jednej z moich pasji : recytacji.

Co jest w niej  najważniejsze ?
* Aby dobrze akcentować głoski
* Aby w pełni przekazać widzom sens wiersza
* Aby wiedzieć o czym się mówi


Dla mnie recytacja to po prostu granie słowem. Wyrażanie emocji poprzez głos. Kiedy mówię wiersz staram się nawiązać kontakt z widzem. Próbuję dzięki niej wyrazić siebie. Dla mnie to cudowne, że można stać się przez chwilę kimkolwiek się zechce.

Gorąco zachęcam do rozwijania swoich pasji, a tymczasem podsyłam kilka " łamańcy " językowych.
W czasie suszy szosa sucha. 
Cześć Czesiek! Czeszesz się częściej często, czy częściej czasem? 



Jan Brzechwa - Chrząszcz

W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie
I Szczebrzeszyn z tego słynie.
Wół go pyta: - Panie chrząszczu,
Po co pan tak brzęczy w gąszczu?
Jak to - po co? To jest praca,
Każda praca się opłaca.
- A cóż za to pan dostaje?
- Też pytanie! Wszystkie gaje,
Wszystkie trzciny po wsze czasy,
Łąki, pola oraz lasy.
Nawet rzeczki, nawet zdroje,
Wszystko to jest właśnie moje!
Wół pomyślał: "Znakomicie,
Też rozpocznę takie życie"
Wrócił do dom i wesoło
Zaczął brzęczeć pod stodołą
Po wolemu, tęgim basem,
A tu Maciek szedł tymczasem.
Jak nie wrzaśnie: - cóż to znaczy?
Czemu to się wół próżniaczy?!
- Jak to? Czyż ja nic nie robię?
Przecież właśnie brzęczę sobie!
- Ja ci tu pobrzęczę wole,
Dosyć tego! Jazda w pole!
I dał taką mu robotę,
Że się wół oblewał potem.
Po robocie pobiegł w gąszcze.
- Już ja to na chrząszczu pomszczę!
Lecz nie zastał chrząszcza w trzcinie,
Bo chrząszcz właśnie brzęczał w Pszczynie 



Szumiące w natarciu:

W gąszczu szczawiu we Wrzeszczu,
klaszczą kleszcze na deszczu,
szepcze szczygieł w szczelinie,
szczeka szczeniak w Szczuczynie,
piszczy pszczoła pod Pszczyną,
świszcze świerszcz pod leszczyną,
a trzy pliszki i liszka
taszczą płaszcze w Szypliszkach.



Jola lojalna i Jola nielojalna.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz