wtorek, 22 lutego 2011

Pierwszy wywiad

Może nie po tak długim oczekiwaniu mam zaszczyt przedstawić wam pierwszą osobę, z którą prze prowadzę wywiad.                                                        
                                                                            Jest to ...
Albert Einstein !

Julia: *Witam Pana serdecznie jest mi niezmiernie miło, że zgodził się Pan udzielić mi wywiadu. Niewątpliwie będzie to wielki atut dla mojego naukowego bloga. Na początek może Pan opowie mi o swoim dzieciństwie*
Albert Einstein : Jak wszyscy wiecie nazywam się Albert Einstein. Jestem uważany za niezwykłego człowieka. Zasłynąłem m.in zarówno swoimi odkryciami jak i wyglądem ;) Urodziłem się 14. marca 1879 roku, w miejscowości Ulm. Pochodziłem  z rodziny żydowskiej. Moje pierwsze „zetknięcie” z nauką nastąpiło w wieku 5 lat. Stało się to za sprawą  ojca, który zrobił na mnie wielkie wrażenie  pokazując mi niezwykły przedmiot, a mianowicie kompas. Jednym z hobby w czasach dzieciństwa była gra na skrzypcach, chociaż początkowo podchodziłem do niej niechętnie *uśmiech*
Julia: *Miłość ! Czy i Pan miał z nią do czynienia ?  *
Albert Einstein : A kto nie miał ! ;) Swoją pierwszą sympatię poznałem na Uniwersytecie Niemieckim ETH. Nosiła ona imię Mileva. Niestety później się rozstaliśmy. Następną ważną kobietą w moim życiu była moja kuzynka Elsa.
J: *Wszyscy słyszeli o pana odkryciach. W szkołach dzieci uczą się (cytuję) " Albert Einstein stworzył podstawy  fizyki". Mógłby mi Pan co nie co opowiedzieć o tym magicznym świecie zwanym NAUKĄ ?*
AB: Ależ oczywiście. Odkryć coś w nauce to tak  jakby wygrać niesamowicie wielką sumę pieniędzy, która nigdy się nie kończy. Dla mnie fizyka to czysta przyjemność. W 1905 roku  opublikowałem kilka ważnych dla fizyki prac."O elektrodynamice ciał w ruchu wprowadzała nową teorię, nazwaną później szczególną teorią względności, która opierała się na spojrzeniu na czas i przestrzeń, rozwiązywała obserwowaną nie zależność prędkości światła od obserwatora, wprowadzała związek między masą a energią. Tak zwane E=mc2 Później poszło już z górki.
J: *Chciałabym wiedzieć jeszcze więcej o Pana odkryciach. Czy mógłby Pan wymienić chociaż kilka z nich ?
*
AB: Naturalnie!  1905 rok był dla mnie bardzo owocny. Opracowałem m.in Opis i wyjaśnienie ruchów Browna czyli  kolejny dowód istnienia atomów. Wyjaśnienie efektu foto elektrycznego, wprowadzające pojęcie fotonucząstki elementarnej będącej nośnikiem oddziaływania elektromagnetycznego. Za to odkrycie przyznano mi Nagrodę Nobla. W 1907 roku opublikowałem  Kwantową teorię ciepła właściwego ciała stałego. Pokazała ona, że wzór Plancka E=hν nie stosuje się tylko do ciała doskonale czarnego, ale jest uniwersalnym prawem fizyki.

J: *Czy dużo Pan podróżował ?*
AB: Nie mało, aczkolwiek nie dużo. Byłem m.in w Ameryce. 
J: * Najśmieszniejsze wydarzenie w pańskim życiu?*
AB: Kiedyś przed salonem fryzjerskim spotkałem chłopca, który płakał, bo zgubił pieniądze dane mu przez matkę na fryzjera. Ja chcąc zrobić dobry uczynek ofiarowałem mu tyle ile dała mu mama. On jednak popatrzał na mnie, i powiedział, że mnie się bardziej przydadzą ;)
J: * Dziękuję za wywiad*



Mam nadzieję , że się spodoba. Teraz kilka zdjęć Einsteina.









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz